Bij T-Mobile is het vanaf half januari onder meer mogelijk voor 35 euro een abonnement met onbeperkte data binnen de Europese Unie af te sluiten. Buiten Nederland is er wel een limiet tot zestig dagen ingesteld.
Volgens T-Mobile is de vijver waarin wordt gevist gevuld met circa 1 miljoen consumenten die bereid zijn dit bedrag te betalen. Het bedrijf maakte evenwel niet bekend hoeveel nieuwe klanten het verwacht aan te trekken.
Naast de meeropbrengsten door klantenaanwas, verwacht T-Mobile ook huidige abonnees over te kunnen halen een iets duurder abonnement te nemen. De prijs van 35 euro noemt T-Mobile “scherp”.
Het bedrijf verwacht dat het voor concurrenten moeilijk wordt om daaraan te tippen. Enerzijds omdat andere aanbieders over onvoldoende netwerkcapaciteit beschikken, anderzijds omdat het voor concurrentie volgens T-Mobile vrijwel onmogelijk naar dat “prijspunt” af te dalen.
“Dit gaat een ware concurrentieslag ontketenen op de Nederlandse markt”, stelt analist Tim Wijkman van Telecompaper tegenover het AD. “In de boardroom van KPN, Vodafone en Tele2 zal dit met enige ongerustheid worden ontvangen.”
T-Mobile moet haast wel met een scherp aanbod komen om te kunnen concurreren met KPN en VodafoneZiggo. Die bedrijven hebben zowel een vast als mobiel netwerk en bieden gecombineerde abonnementen aan. T-Mobile heeft geen vast netwerk, dus kiezen ze voor een agressieve prijsstrategie.
Rivalen niet onder de indruk
Branchegenoten van T-Mobile zijn nog niet echt onder de indruk van de aankondiging van T-Mobile. KPN geeft aan vertrouwen te hebben in de eigen strategie. Bij Tele2 zijn ze zelfs "een beetje trots" op de stap van T-Mobile, nadat het bedrijf eind 2015 zelf aankondigde de mobiele markt op te zullen schudden door snel mobiel internet aan te bieden tegen prijzen die veel lager liggen dan bij de concurrentie.
Of Tele2 door de stap van T-Mobile nu de zogeheten datacap zal laten varen, is vooralsnog niet duidelijk. "Daar moeten wij ons eens goed over buigen. Maar de stap van T-Mobile bevestigt eigenlijk wat wij al zeiden", aldus een woordvoerder. "Het is goed dat de handrem er af gaat."
KPN benadrukt het geloof in eigen kunnen. "Onze strategie werkt. Klanten zijn tevreden. Onze ruime databundels geven klanten alle vrijheid", aldus een zegsvrouw.
VodafoneZiggo houdt naar eigen zeggen ontwikkelingen in de markt altijd goed in de gaten, zo ook de stap die T-Mobile heeft gezet. Het bedrijf laat desgevraagd niets los over toekomstige ontwikkelingen.